Zakelijk bloggen lastig? Kijk de kunst af!

Persoonlijke blogs. Geschreven met een vlotte pen, goede opbouw, strakke foto’s erbij, leuk om te lezen. Alsof de woorden vanzelf uit het toetsenbord zijn gestroomd. Even googlen en je vindt ze. Aantrekkelijke zakelijke blogs lijken moeilijker te vinden. 

blogs1

Bedrijven of organisaties vinden het lastig om zelfs maar de eerste zinnen van een blog op papier te krijgen, laat staan dat het lukt om regelmatig een blog te posten. Terwijl je weet dat zakelijk bloggen een belangrijk onderdeel is van de communicatiestrategie, want het onderstreept je identiteit en het genereert websitedynamiek, stel je zakelijk bloggen toch makkelijk uit. Wat is het verschil tussen de bevlogen persoonlijke blogger en de terughoudende zakelijke blogger?

Persoonlijke bloggers schrijven over waar ze zelf enthousiast over zijn en zoeken daarin een niche. Ze verdiepen zich in fashion, food, trends, interieur, uitgaan, relaties, hotspots
en reisbestemmingen. Ze delen ontdekkingen, ervaringen, tips, schrijven reviews. Persoonlijke bloggers weten precies voor wie ze schrijven en richten hun tone of voice daarop. Alsof ze met vrienden in gesprek zijn. Daarnaast gaan persoonlijke bloggers niet geforceerd op een verkoopdoel af, want dat doel is er niet. Dat doel hoort er ook niet te zijn.

Zoek niet de breedte, maar de diepte

Een blog is geen kanaal is waarop je producten of diensten aanprijst. Wel een medium om kennis, interesses of ervaringen rondom thema’s die bij je bedrijfsactiviteiten passen te delen. Met je content ga je niet de breedte, maar de diepte in. Focus dus. Verklein en verdiep je thema en word specialist. Zo laat je laat zien dat je ergens goed in bent, autoriteit hebt. Schrijven gaat gemakkelijker als je kennis van je onderwerp hebt en bloggen wordt ineens een stuk leuker!

Ineens wordt bloggen leuk 

Voorbeelden? Een hotelier kan bloggen over hospitality, niet één keer, maar meerdere keren, waarin telkens een ander aspect van gastheerschap wordt belicht. Een schoonmaakbedrijf dat via blogs schoonmaak- en onderhoudstips prijs geeft. Een advocaat of mediator die via blogs over omgangsvormen praat. Schrijf als zakelijk blogger over iets dat dichtbij jezelf of dichtbij je bedrijfsactiviteiten staat en vraag jezelf af: ‘heeft iemand wat aan de info die ik geef, is het nuttig, boeiend?’ Als dat zo is, zullen mensen je blog met plezier lezen en gaat het schrijven van je volgende blogs steeds gemakkelijker.